Tuesday, November 8, 2011

Kencing malam

Enuresis ialah terma dalam perubatan untuk kencing malam. Ini adalah satu keadaan dimana kanak-kanak kencing tanpa disedari semasa tidur. Kebanyakan kanak-kanak berhenti kencing malam selepas berumur 5 atau 6 tahun tetapi ada juga kajian menunjukkkan yang 10%-15% daripada kanak-kanak yang berumur 5-12 tahun masih terus kencing malam walaupun mereka tiada masaalah dalam sistem buah pinggang Kajian menunjukkan di Malaysia masih terdapat lebih kurang 6.2% daripada kanak-kanak yang berumur 7-12 tahun masih lagi kencing malam.

kat sini aku bukanlah nak cerita pasai info kencing malam ni, tapi peristiwa yang berlaku beberapa tahun dulu di kampung. nak jadi cerita satu hati tu aku balik kg, jadi ada sorang anak buah aku ni memang agak rapat dengan aku la, irfan nama dia dan aku panggil adik. malam tu kecoh dia nak tidoq dengan aku....... mama mama adik nak lena dengan paklong buleh? mama dia kata boleh tapi sebelum tidoq pi kencing dulu...ok kata dia. dek terlampau leka main dengan aku last-last dia dengan aku terlena sekali...tiba2 aku rasa macam berenang2 kat sungai rasa suam-suam ja kalt badan aku ni.....perghhhhhhhhhhh dia bantai kencing pulak dah....aku kejut dia. adik adik bangun awat kencing kat sini, dengan muka selamba dia pi habaq kat mama dia...mama mama ni paklong la kencing kat badan adik ni abih basah adik, sambil mencicit cicit dia lari ke tandas....takpasal pasal aku pulak dituduhnya kencing malam bagi nak menyelamatkan dirinya................

No comments: